Het spanningsveld tussen privacy en social media levert nogal eens discussie op. We kennen allemaal de verhalen over situaties en gebeurtenissen die vooral dankzij de sociale media een eigen leven zijn gaan leiden. Veel Texelaars zullen zich in dit verband een zekere bultrug nog wel herinneren...

Naakt door de winkelstraat rennen?

Laten we voorop stellen: wat ons betreft moet de discussie rondom privacy en 'big data' zeker worden gevoerd! Want waarom mag Facebook onze foto's gebruiken? Om maar eens een voorbeeld te geven van een vraag die een gedegen antwoord verdient. Maar daar gaat het hier nu even niet over. Ik wil me richten op de vraag wat wij ondertussen doen, terwijl de discussie nog loopt. Hoe gaan we om met social media en onze privacy? Plaatsen we uit angst helemaal geen berichten en foto's meer? Of gaan we op de huidige voet verder? Dat brengt ons bij de kern van deze discussie: is zichtbaarheid altijd erg?

Stel je rent midden op de dag in je blote kont door een winkelstraat. Dan ben je heel zichtbaar en is de kans dat jouw actie reacties oproept heel groot. Naast de directe respons die je ongetwijfeld krijgt, komt het verhaal waarschijnlijk nog vaak terug op verjaardagen en feestjes. Misschien ben je juist uit op aandacht, maar had je die toch liever niet op deze manier gehad... Dus wat nu? Nooit meer de straat op of je nooit meer vertonen in die bewuste winkelstraat?

Een andere conclusie kan zijn: Even nadenken voordat je besluit in het openbaar naakt te gaan rondrennen en een volgende keer je kleren aanhouden. Persoonlijk kies ik voor deze laatste optie. Zoals voor veel zaken geldt ook voor het gebruik van social media: eerst denken dan doen. Te snelle reacties zijn doorgaans niet de beste of meest handige reacties. Je loopt het risico met een 'berichtje tussendoor' dat je reactie te kort door de bocht is of niet goed doordacht. Maar dan is het kwaad al geschied.

Wat geef je bloot

Zie social media als de openbare weg: je moet goed opletten hoe je de weg op gaat. Er zijn situaties genoeg waarin je gezien wilt worden, maar je bepaalt zelf wat je bloot geeft en hoe je dat doet. Hoe strak je privacyinstellingen ook staan, op internet is het verstandig om er altijd van uit te gaan dat anderen kunnen meekijken. Al was het de NSA maar ;-).

Het begint dus bij een simpel wat zet ik op het net en wat niet? Daar moet je vooraf over nadenken. Net zoals je er vooraf over nadenkt welke kleding je aantrekt als je naar buiten gaat en hoe je dus in het openbaar wordt gezien. Laat je niet bang maken door overtrokken verhalen over inbreuk op je privacy en word geen (online) kluizenaar. Jij bent immers degene die de berichten op social media plaatst. En zo bepaal jij dus wat je laat zien.

Het kan best eens gebeuren dat je jezelf ergens op Facebook terugziet op een foto, maar dat kan ook in de offline wereld. Je kunt zomaar per ongeluk op achtergrond van een vakantiefoto van iemand anders staan of als nietsvermoedende passant worden gekiekt en in de krant terechtkomen.

Hoezo, 'anderen kunnen altijd meekijken?'

Zou jij als ondernemer je dienst of product gratis weggeven? Nee? Waarom doen Facebook, Google & co dat dan wel? Antwoord: dat doen ze ook niet. Je betaalt er weliswaar geen geld voor, maar jouw data is waardevol en levert geld op. Uit jouw berichten kan bijvoorbeeld worden afgeleid welke merken jij leuk vindt, waar je boodschappen doet en in welke auto je rijdt. Hoe meer er over je bekend is, hoe specifieker de advertenties worden die jij in beeld krijgt. Besef dus dat het overgrote deel van je acties wordt opgeslagen en dat al die data commercieel wordt gebruikt. Misschien is dat vervelend, maar misschien ook wel handig?

Ook jij, als ondernemer met een website, kunt kennis over je (potentiële) klanten vergaren. In een later blog lichten we een tipje van de sluier op over hoe je die informatie uit de statistieken van je website haalt.

Moraal van de verhaal? Bedenk wat je in het openbaar wilt laten zien van jezelf en hoe je dat wilt doen. Ben je als ondernemer trots op je werk?
Waarom zou je dat dan niet laten zien?!

RachelWerkt

Rachel Kruk - Zorgt dat het werkt 

Van Rachel Werkt!. Een digitale kameleon die zich onder het motto "Alleen ga je sneller, samen kom je verder." bezighoudt met onder andere met digitale ondersteuning. 

e-mail websitefacebooktwitterlinkedin

Gerelateerde artikelen

Neem contact op