“Neee….” hoor ik jullie denken, “niet weer…” En dat kan ik me best voorstellen. Want wat je ook doet en waar je ook bent, je wordt overstelpt met berichten over alle mogelijke online platformen. Iedereen doet het, iedereen 'liked' het (lijkt het) dus het ligt voor de hand dat je vindt dat jij ook met de meute mee moet. Helemaal als bedrijf. Laten we voorop stellen dat je niets hoeft met sociale media en dat je daar nog steeds zelf een keuze in kunt maken! Dit nodigt misschien uit tot verder lezen.

foto Like

Bijna 3 jaar geleden ben ik gestart met mijn bedrijf Media Onderwijs en meer en werk ik als gecertificeerd mediacoach met verschillende doelgroepen. Zo geef ik 60+-ers les in het gebruik van een tablet en sta ik voor de klas om kinderen en jongeren te begeleiden in hun media- en internetgebruik. Ook bekijk en maak ik, samen met ondernemers, hun zakelijke profielen aan op de diverse sociale media. Heel verschillende activiteiten en toch is er een rode draad. Bij alles wat ik vertel of uitleg merk ik namelijk dat gebruikers pas blij worden van nieuwe en sociale media als het aansluit op hun eigen behoefte! De een voelt zich enorm happy op Facebook of Twitter, de ander houdt het liever bij het versturen van een mailtje of wil alleen kunnen opzoeken wanneer de eerstvolgende trein naar een zonnige bestemming vertrekt.

Laatst sprak ik met een oudere dame die bijna in tranen was. Van dankbaarheid bleek later. Door allerlei oorzaken kwam zij haar huis niet meer uit en dreigde te vereenzamen. Dankzij het online-spel Wordfeud was er letterlijk een wereld voor haar opengegaan en hadden haar dagen weer iets meer kleur gekregen. Ze was weer in contact gekomen met mensen, kon een spelletje spelen en chatten met verre vrienden en onbekenden die nieuwe vrienden werden. Een dergelijk verhaal ontroert en geeft mij de zin om met mijn werk bezig te zijn. Uiteraard ga ik nu niet iedereen aanraden om online te scrabbelen; het is slechts een voorbeeld van een medium dat iemand veel plezier kan opleveren.

In mijn nabije omgeving weet ik zeker al drie relaties die tot stand zijn gekomen via zogenaamde liefdesmedia. Ik ken mensen die een baan hebben gevonden door middel van LinkedIn, ik heb voorbeelden te over van ondernemers die opdrachten hebben gekregen door slim gebruik te maken van de (advertentie)mogelijkheden binnen de digitale platformen. Maar ik ken ook mensen die last hebben van infobesitas of FOMO (Fear Of Missing Out). Of ondernemers die zonder plan ergens een account aanmaken en nu juist op de verkeerde manier gebruik maken van sociale media. Welke keuzes moet je dan eigenlijk maken en hoe doe je dat?

Het spreekt voor zich dat je pas een keuze kunt maken als je weet hoe iets werkt en wat iets voor je kan betekenen. Daarom is het van belang dat je, juist als ondernemer, in de verdieping gaat als het om sociale media gaat. Dat je doel- en resultaatgericht gebruik gaat maken van een medium. Wellicht kom je er dan achter wat je wel of juist niet wilt gebruiken. Als je Twitter afdoet als een platform waar alleen onzinnige dingen worden gepost, zonder dat je er zelf actief gebruik van hebt gemaakt, laat je een steek vallen. Om heel eerlijk te zijn: ik was er zelf zo een die duidelijk twijfels had over Twitter. Ik wilde er niet aan. Maar ja, als mediacoach kun je natuurlijk niet achterblijven en heb ik dus toch een account aangemaakt. In het begin zag ik inderdaad alleen de berichten over wie waar was en wie wat at. Of filmpjes van schattige over elkaar buitelende hondjes, drummende katten en huppelende koeien. Informatie waar ik niet echt op zat te wachten en die enorm veel kostbare werktijd opslurpte. Totdat ik echt begon in te te zien dat je zelf keuzes kunt maken in wat je wel wilt lezen en niet wilt zien. Dat je zelf kunt bepalen wie of wat je interessant vindt. Dat je mensen kunt volgen maar net zo makkelijk weer kunt ontvolgen. Langzaam maar zeker kreeg ik er meer handigheid en plezier in en nu is Twitter één van mijn belangrijkste informatiebronnen.

Net als in het echte leven is de manier en het moment waarop je iets zegt van groot belang. Een boodschap via sociale media komt alleen aan als mensen zich in jou herkennen. Als je laat zien wie je bent en waar je voor staat. Je hebt het meeste effect als je alle informatiekanalen van je bedrijf op elkaar afstemt. 

MedieOnderwijsEnMeer 

Vivianne Neeteson Lemkes - Mediatrainer

Van Media Onderwijs & Meer. Expert op het gebied van Social Media en trainingen in nieuwe media aan jongeren en ouderen.

e-mail websitefacebooktwitterlinkedingoogle plusinstagrampinterestyoutube

Gerelateerde artikelen

Neem contact op